33) عبادت بدون ولایت حضرت علی علیه السلام + سند

عبادت بدون ولایت حضرت علی علیه السلام + سند

جناب خوارزمی که از علماء بزرگ أهل سنت است و بزرگان أهل سنت بر وثاقت و اعتبارش صحه گذاشته‌اند، روایتی را نقل می‌کند از نبی مکرم (صلی الله علیه و‌‌ آله) که فرمودند:


یا علی! لو أن عبدا عبد الله عز وجل مثل ما قام نوح فی قومه و کان له مثل أحد ذهبا فأنفقه فی سبیل الله و مد فی عمره حتی حج ألف عام علی قدمیه، ثم قتل بین الصفا و المروة مظلوما، ثم لم یوالک یا علی، لم یشم رائحة الجنة و لم یدخلها.


یا علی! اگر بنده‌ای عبادت کند خدای عزوجل را به اندازه عمر نوح و به اندازه کوه أحد طلا داشته باشد و در راه خدا انفاق کند و به قدری عمرش طولانی شود که هزار بار پیاده به مکه رود و عمل حج انجام دهد، بعد هم در بین صفا و مروه در راه خدا مظلومانه شهید شود، ولی ولایت تو را نداشته باشد یا علی، بوی بهشت به مشامش نخواهد رسید و وارد بهشت هم نخواهد شد.(المناقب للموفق الخوارزمی، ص 68 ـ ینابیع المودة لذوی القربی للقندوزی، ج 2، ص 293)


کسی هم در ردّ این روایت چیزی نگفته است. مگر بعضی از افراد مغرض که وقتی این‌طور روایات به مذاق‌شان خوش نمی‌آید، مانند ذهبی می‌گویند:القلب یشهد أنه کاذب.!!!!


روایت دوم:


روایت دیگری هم آقای إبن عساکر در تاریخ مدینة دمشق، جلد 41، صفحه 335 نقل می‌کند که مشابه همین روایت قبلی است که نبی مکرم (صلی الله علیه و‌‌ آله) می‌فرماید:و لو أن عبدا عبد الله عز وجل بین الصفا و المروة ألف عام، ثم ألف عام، ثم ألف عام و لم یدرک محبتنا، لأکبه الله علی منخریه فی النار.اگر بنده‌ای خدا را 3 هزار سال در میان صفا و مروه عبادت کند، ولی محبت ما أهل بیت را در دلش نداشته باشد، خداوند او را با سرش وارد آتش جهنم می‌کند.(شواهد التنزیل للحاکم الحسکانی، ج 2، ص 203)





روایت سوم:


در روایت دیگری که در فرائد السمطین جوینی ـ که استاد ذهبی است و ذهبی درباره او می‌گوید «الإمام الأوحد» ـ آمده، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود:اذا جمع الأولین و الآخرین یوم القیامة و نصب الصراط علی جسر جهنم، لم یجز علیه إلا من معه جواز فیه ولایة علی بن أبی طالب و ذلک قوله تعالی: «وقفوهم إنهم مسؤولون» یعنی عن ولایة علی بن أبی طالب.وقتی در روز قیامت، اولین و آخرین انسان در آنجا جمع می‌شوند و پل صراط بر روی دوزخ نصب می‌گردد، کسی از آن عبور نمی‌کند مگر این‌که نامه ولایت علی إبن أبی طالب را داشته باشد ... .(فرائد السمطین للجوینی، ج 1، ص 289 ـ ینابیع المودة لذوی القربی للقندوزی، ج 1، ص 338 ـ الریاض النضرة، ج 3، ص 116)




روایت چهارم:


روایت دیگری که در این مورد هست، این است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود:ألزموا مودتنا أهل البیت، فإنه من لقی الله عز وجل و هو یودنا دخل الجنة بشفاعتنا و الذی نفسی بیده! لا ینفع عبدا عمله إلا بمعرفة حقنا.مودت ما أهل بیت را شعار خودتان قرار دهید. هر کس خدا را ملاقات کند و مودت ما أهل بیت در دلش باشد، با شفاعت ما وارد بهشت می‌شود. قسم به خدایی که جان من در دست اوست! بدون معرفت حق ما أهل بیت، عملی از أحدی مقبول نیست.(المعجم الأوسط للطبرانی، ج 2، ص 360 ـ مجمع الزوائد و منبع الفوائد للهیثمی، ج 9، ص 172 ـ ینابیع المودة لذوی القربی للقندوزی، ج 2، ص 272 ـ إحیاء المیت سیوطی شافعی به نقل از الإتحاف بحب الأشراف، ص 111 ـ الصواعق المحرقة لإبن حجر الهیثمی، ص 138)