X
تبلیغات
رایتل

28)آیا سخن کافی کاف لشیعتنا از امام زمان صادر شده؟

اگر کسی با وهابیین لجوجی که در مناظرات و مباحثات فقط قصد دارند حرف خود را بر کرسی بنشانند و اصلا نمی توانند حرف طرف مقابل را بشنوند همکلام و محاور علمی شده باشد،بارها وبارها می بیند که وی بعد از خواندن یکی دو روایت(عمدتا ضعیف السند)از اصول کافی می گوید:شما روافض حق تضعیف روایات را ندارید چون امام زمان شما گفته:ان الکافی کاف لشیعتا!!

حتی دکتر القفاری(بزرگترین محقق وهابی در زمینه مصادر شیعه) می نویسد:

(کتاب کافی به [امام] مهدی [علیه السّلام] عرضه شده است و او پس از دیدن آن گفته است: این کتاب برای شیعیان ما کفایت می‌کند. این سخن را صدر گفته و آن را به تمامی شیعیان نسبت داده است، و به همین جهت است که محب الدین خطیب گفته است: کتاب کافی نزد شیعه همچون کتاب صحیح بخاری نزد سایر مسلمانان است. البته در سخنان خطیب مقداری مسامحه صورت گرفته است چون غلوّی که در کتاب کافی هست خیلی بیشتر از صحیح بخاری است. چرا که می‌گویند: کتاب کافی در زمانی نزدیک به زمان حضور مهدیشان تألیف و به او که در نزد شیعه معصوم به شمار می‌رود عرضه گردیده است؛ این مانند این است که برخی از اهل سنت بگویند: وقتی تألیف صحیح بخاری به پایان رسید به رسول خدا صلّی الله علیه و آله عرضه شده؛ چون پیامبر نزد اهل سنت به منزله امام نزد شیعه است.)

حال می خواهیم ببینیم که آیا واقعا این سخنی که گفته شده:ان الکافی کاف لشیعتنا صحیح است یا نه!!

مرحوم محدث نوری صاحب مستدرک اینچنین می نویسد:

(خبری که در باره این کتاب شایع شده مبنی بر این که این کتاب به امام مهدی علیه السّلام عرضه شده و آن امام فرموده است: «این کتاب برای شیعیان ما کفایت می‌کند» از پایه و اساس محکمی برخوردار نبوده و در نوشته‌های اصحاب ما اثری از این جمله و یا تایید آن دیده نشده و بلکه محدث استرآبادی که تا حد قطعیت تمام روایات آن پیش رفته بر عدم صحت چنین خبری تصریح نموده است.)

شیخ علی آل محسن(که  ضربات این سخن را در کتاب لله ثم للتاریخ متوجه گشته است) در ردیه ای که بر این کتاب می نویسد در مورد این روایت می نویسد:

می گویم:درمورد اینکه اصول کافی از مهمترین مصادر شیعه هست این سخن صحیحی است؛اما اینکه تمام این کتاب را امام منتظر علیه السلام مورد اعتماد تلقی کرده است صحیح نیست؛و این یک روایت قیل است(یعنی اینچنین گفته شده!)و هیچ سند معتبری نداشته و اصل و اساسی ندارد.

یا اینکه در کلامی صریح تر می نویسد:

این خبر ضعیفی است که سند مرسل داشته و از اساس باطل هست.

کتاب لله و للحقیقه-ج2-ص572

علامه مرتضی عسکری رحمه الله اینگونه می گوید:

یک سخنی هست که اصلا گوینده آن ناشناس است که امام زمان فرموده:کافی برای شیعیان کفایت می کند!

این یک سخنی است که راوی آن ناشناس است و احدی هم اسمی از او سراغ ندارد.

و از جمله دلایل بطلان این سخن این هست که صد ها کتب حدیثی از اهل البیت علیهم السلام بعد از کافی نوشته شد همانند:

من لا یحضره الفقیه، ومدینة العلم والتهذیب والاستبصار والبحار ووسائل الشیعة وجامع أحادیث الشیعة،و غیره.

معالم المدرستین - السید مرتضى العسکری-ج3-ص277

همچنین افراد دیگری همانند علامه حسینی قزوینی صاحب کتاب نقد اصول مذهب الشیعه و نیز شیخ حسین معتوق این سخن را باطل و دروغ تلقی کرده اند.